Een nieuwsbrief of e-mail met een bepaalde soort inhoud mag alleen gestuurd worden als de ontvanger hier (vooraf) toestemming voor heeft gegeven. Voor het aanmelden nieuwsbrief gelden een aantal wettelijke regeltjes. Dit artikel geeft inzicht in de diverse regeltjes. Met andere woorden welke regels gelden er als iemand zich wilt aanmelden (abonneren) op een nieuwsbrief.
De regels gelden voor nieuwsbrieven en e-mails met een bepaalde inhoud, namelijk:
-
Commerciële inhoud: in een dergelijk bericht verkoopt u uw producten of diensten. Ook het imago van het bedrijf ‘oppeppen’ valt hier onder.
-
Charitatief inhoud: hiermee wordt gevraagd om een (kleine) bijdrage voor een goed doel
-
Ideële inhoud: met een dergelijke inhoud wilt u het denkbeeld veranderen of aandacht vragen voor een bepaalde overtuiging.
Voor e-mails of nieuwsbrieven zonder deze inhoud is geen voorafgaande toestemming nodig. Stuurt u uw klant bijvoorbeeld een e-mail om te feliciteren met zijn verjaardag of ander jubileum dan gelden de aanmeldregels niet. Deze inhoud is immers niet commercieel, charitatief of ideëel.
Regels aanmelden nieuwsbrief
1. Toestemming vragen: allereerst moet de ontvanger toestemming hebben gegeven. Geen toestemming gevraagd en/of gekregen betekent ook geen e-mail met een commerciële, charitatieve of ideële inhoud sturen naar de ontvanger.
Als verzender van nieuwsbrieven moet u kunnen aantonen dat de ontvanger u toestemming heeft gegeven . Het beste is de toestemming te vragen (en te krijgen!) via de zgn. double optin. De aanmeldprocedure van de meeste nieuwsbriefsystemen, zoals Mailchimp, Aweber enz., werken met de double optin.
Double optin houdt in dat de ontvanger zijn aanmelding dubbel bevestigd. Na aanmelding ontvangt men een e-mail met een aanmeldlink. Pas wanneer de ontvanger op deze link klikt is de aanmelding definitief. Zolang de ontvanger niet op de link klikt wordt hij ook niet aangemeld voor de nieuwsbrief.
2. Actieve inschrijfhandeling: de ontvanger moet op expliciete wijze toestemming hebben gegeven. Dat betekent dus dat hij een actieve handeling moet hebben verricht om zich aan te melden voor de nieuwsbrief. Vooraf aangevinkte vakjes of een andere verborgen aanmeldingen zijn taboe en geldt dan ook niet als een gegeven toestemming.
3. Duidelijkheid: geef duidelijkheid aan de ontvanger. Geef informatie over waarvoor die zich heeft aangemeld. Geef bij voorkeur ook aan hoe vaak hij een nieuwsbrief resp. e-mail kan verwachten. Stuurt u bijvoorbeeld wekelijks een nieuwsbrief? Maak dat dan ook kenbaar aan de ontvanger. Door bijvoorbeeld te zeggen: ‘u ontvangt van ons wekelijks……….”
De overheid heeft heel wat regels gesteld aan het sturen van (onder andere) commerciële nieuwsbrieven / e-mails. Helaas houden niet alle bedrijven zich aan deze regels. Ook mijn inbox staat (tot mijn grote ergernis!) dagelijks vol met aanbiedingen, acties enz. van bedrijven waarvan ik me niet kan herinneren dat ik ze daar toestemming voor heb gegeven. Bedrijven die zich niet houden aan de regels riskeren een boete.