Onbeperkt juridische ondersteuning
14 dagen gratis proberen

Page content

article content

Belangrijke wetswijzigingen voor ondernemers

Op en rond 1 juli aanstaande vinden er weer heel wat wetswijzigingen plaats. De belangrijkste wetswijzigingen voor ondernemers heb ik hieronder op een rijtje gezet. Zo zijn de roamingskosten afgeschaft, wordt de Arbowet drastisch gewijzigd en is het niet meer toegestaan om een langere betaaltermijn dan 60 dagen af te spreken.

Afschaffing roamingkosten

Goed nieuws! Vanaf donderdag 15 juni zijn de extra kosten voor roaming in het buitenland afgeschaft. Bellen, sms’en en internetten tijdens een vakantie aan de Spaanse Costa’s kost evenveel als thuis op de bank. Kortom, er worden geen extra kosten meer in rekening gebracht voor het gebruik van uw mobiele telefoon in een ander EU-land.

Er zit soms toch nog een addertje onder het gras. Kosten voor bellen in het buitenland zijn weliswaar afgeschaft. Maar belt u naar het buitenland dan kost wit wel nog extra geld. Informeer dus goed naar de voorwaarden bij uw eigen provider.

Betalingstermijnen langer dan 60 dagen niet meer toegestaan

Vanaf 1 juli worden de betalingstermijnen voor B2B nog meer aan banden gelegd. Ondernemers onderling mogen vanaf 1 juli a.s. geen langere betaaltermijn dan 60 dagen met elkaar overeenkomen. Ook niet als zij kunnen aantonen dat dit voor de partijen niet nadelig is. Staat er in de overeenkomst toch een langere betaaltermijn dan is de overeenkomst nietig (=ongeldig).

Drastische wijzigingen Arbowet

De Arbowet wijzigt vanaf 1 juli a.s. op een aantal belangrijke punten! Deze wetswijzigingen hebben gevolgen voor zowel werkgevers als voor werknemers. De volgende zaken veranderen:

  • Second opinion: medewerkers hebben recht om een second opinion bij een andere bedrijfsarts aan te vragen. De kosten voor deze second opinion zijn voor rekening van de werkgever.
  • Minimum eisen basiscontract: iedere werkgever is verplicht om met een arbodienstverlener een basiscontract te sluiten. Vanaf 1 juli stelt de wet een aantal minimum eisen aan ieder basiscontract. Zo moet er in ieder basiscontract staat hoe de toegang tot de bedrijfsarts is geregeld, de klachtenprocedure van de bedrijfsarts en hoe de advisering over preventie aan de werkgever geregeld is.
  • Bedrijfsarts meer overleg: de bedrijfsarts moet meer overlegmogelijkheden hebben met de preventiemedewerker en ondernemingsraad. Er moet een nauwere samenwerking zijn tussen deze deskundige. In het basiscontract wordt omschreven hoe het overleg plaatsvindt.

Vergoeding bij storing internet & telefoon

Vanaf 1 juli moeten (zakelijke) klanten van een telecom – en/of internetprovider een vergoeding krijgen indien zich een storing voordoet die langer duurt dan 12 uur. De telecom – en/of internetprovider mag zelf de vorm van de compensatie bepalen. Uiteraard moet de vergoeding in verhouding staan met de maandelijkse abonnementskosten die de (zakelijke) klant betaald.

Telecom – en/of internetproviders zijn verplicht om de compensatieregeling op te nemen in hun algemene voorwaarden.

Er vinden weer heel wat wetswijzigingen plaats die ook voor ondernemers relevant zijn. Mocht u vragen hebben over bijvoorbeeld het nieuwe basiscontract, de compensatievergoeding bij storing of de betaaltermijn voor facturen? Neem dan gerust contact op. Uiteraard kunt u uw vraag ook onderaan de blog zetten.

Gratis e-book

Juridische spelregels voor o.a. telefonische verkoop, social media, nieuwsbrieven versturen, digitale marketing en offline marketing

Wij hebben ook een hekel aan spam. Uw gegevens zijn veilig bij ons
Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Belangrijke wetswijzigingen voor ondernemers

Plaats een reactie


*