Onbeperkt juridische ondersteuning
14 dagen gratis proberen

Page content

article content

4 tips bij het opstellen van algemene voorwaarden

Het opstellen van algemene voorwaarden kunt u laten doen door een professional, zoals een jurist of advocaat, maar u kunt uiteraard ook zelf aan de slag gaan. Het zelf opstellen lijkt op het eerste gezicht zo gepiept te zijn, maar wanneer men een ‘beginner’ is kan het u heel wat tijd (en frustratie) kosten. Met onderstaande tips wil ik ondernemers die de uitdaging aan durven om zelf hun eigen algemene voorwaarden op te stellen op weg helpen. Gaat u de uitdaging aan? Lees dan mijn 4 tips bij het opstellen van algemene voorwaarden.

4 tips bij het opstellen van algemene voorwaarden

Tip 1: doe niet aan ‘copy & paste’ 

De eerste (en belangrijkste tip) die ik wil meegeven is om niet zomaar klakkeloos de algemene voorwaarden van een ‘collega ondernemers’ te kopiëren. U maakt daarmee niet alleen een inbreuk op het auteursrecht van uw ‘collega’, u loopt ook het risico dat ze u, bij eventuele problemen, niet voldoende beschermen! U heeft niet de garantie dat u juist en volledige voorwaarden hebt. Ieder bedrijf heeft zijn eigen werkwijze, processen, doelgroep, verdienmodel, services enz.

Tip 2: breng uw bedrijfsrisico’s in beeld

Als ik begin met het opstellen van algemene voorwaarden dan ga ik als eerste de bedrijfsrisico’s in beeld brengen. Een webdesigner heeft met andere risico’s te maken dan bijvoorbeeld een architect of een tekstschrijver. De bedrijfsrisico’s breng ik een kaart en deze ga ik dan zoveel mogelijk in de voorwaarden beperken of uitsluiten. Door mijn jarenlange ervaring in het  opstellen van algemene voorwaarden ken ik de belangrijkste risico’s per branche maar voor iemand die voor het eerst algemene voorwaarden gaat opstellen kan dit het moeilijkste onderdeel zijn. Enkele voorbeelden van bedrijfsrisico’s zijn: betaling, aansprakelijkheid, dagelijks opzeggen van de opdracht, klachten en overmacht.

 

Als men niet weet welke bedrijfsrisico’s men loopt dan kan men ze ook niet beperken of uitsluiten in algemene voorwaarden.

Tip 3: raadpleeg wetten & checklisten

Wat u in uw algemene voorwaarden mag zetten wordt enigszins (helaas) door de wet bepaald. U mag dus niet alles in uw voorwaarden zetten. Bijvoorbeeld zeggen dat u nooit aansprakelijk bent is niet toegestaan. De betalingstermijnen van uw facturen, de incassokosten en maximale levertermijnen zijn ook in de wet vastgelegd. Als u levert aan consumenten dan moet u zich aan deze regels houden. Om te voorkomen dat de rechter uw algemene voorwaarden ongeldig verklaard, omdat ze in strijd zijn met de wet, adviseer ik om altijd wetten en regels bij het opstellen van de voorwaarden erbij te houden. Een handige tool is ook onze checklist. Deze kunt u gratis downloaden.

Tip 4: laten checken voor gebruik

Het kan nooit kwaad om u zelf opgestelde algemene voorwaarden voordat u ze gaat gebruiken door een professional te laten controleren op juistheid, volledigheid en wet- en regelgeving.

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “4 tips bij het opstellen van algemene voorwaarden

Plaats een reactie


*


Juridische spelregels voor marketing & acquisitie
Juridische spelregels voor o.a. telefonische verkoop, social media, nieuwsbrieven versturen, digitale marketing en offline marketing
Wij hebben ook een hekel aan spam. Uw gegevens zijn veilig bij ons