Onbeperkt juridische ondersteuning
14 dagen gratis proberen

Page content

article content

Regels webshop: de 4 meest gemaakte fouten door webwinkeliers

De Wet Koop op Afstand, Consumentenrecht, Burgerlijk Wetboek en de Wet Bescherming Persoonsgegevens, zijn slechts een aantal wetten waar webwinkeliers mee te maken krijgen. Houdt een webwinkelier zich niet aan de regels, dan riskeert hij een hoge boete.  Wat zijn de regels webshop? En waar gaat het vaak fout? De regels webshop en de 4 meest gemaakte fouten door webwinkeliers heb ik hier voor u op een rij gezet.

Regels webshop: waar gaat het fout?

Ondanks dat de eisen waaraan een webshop moet voldoen niet van gisteren zijn, voldoen vele webshops niet aan de regels. Daar komt ook nog eens bij dat in juni 2013 de regels voor webshops behoorlijk zijn gewijzigd.

De 4 meest gemaakte fouten door webwinkeliers: 

Herroepingsrecht
In 2013 is het herroepingsrecht behoorlijk gewijzigd. Het herroepingsrecht ziet er anno 2017 zo uit:

  • Een wettelijke bedenktijd van minimaal 14 dagen nadat de klant alle bestelde producten in huis heeft. Een consument die gebruik maakt van het herroepingsrecht moet dit binnen 14 dagen kenbaar maken aan de webwinkelier. Na deze mededeling heeft de klant nog eens 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.
  • De webshop moet een modelformulier voor herroeping aan de klant verstrekken.
  • Binnen 14 dagen ,nadat de consument bekend heeft gemaakt gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, moet de webshop het aankoopbedrag + verzendkosten/ bijkomende kosten terug betalen aan de consument.
  • De kosten voor retourzending zijn alleen voor rekening van de consument als de webshop dit expliciet in het bestelproces en zijn algemene voorwaarden heeft staan.
  • De wet (en niet de webwinkelier) bepaalt welke producten uitgesloten mogen worden van het herroepingsrecht.
  • Het herroepingsrecht geldt alleen voor aankopen die op afstand zijn gedaan door een consument. Voor zakelijke aankopen of aankopen via een fysieke winkel geldt het herroepingsrecht niet.

Informatieplicht
Iedere webshop heeft een informatieplicht. Webshops moeten informatie geven over: de webwinkel, de klachtenprocedure, betaling, levering, garantie en het herroepingsrecht. Vele webshops voldoen hieraan niet: ze vergeten hun KvK nummer of BTW nummer te vermelden, hebben geen klachtenprocedure en de informatie over de levering of de garantie zijn 'verstopt' in de algemene voorwaarden, terwijl deze informatie toegankelijk en vindbaar moet zijn.

Volledige (aan)betaling
Voor consumenten geldt dat er maar een maximale aanbetaling van 50% gevraagd mag worden. Om die reden is het van belang dat de webwinkelier naast bijvoorbeeld IDeal ook een betaalmethode heeft waarmee de consument achteraf kan betalen. Denk bijvoorbeeld aan verzending onder rembours.

Juridische documenten niet op orde
Een ander veelgemaakte fout  is dat de (verplichte) juridische documenten niet op orde zijn. Wist u bijvoorbeeld dat iedere webwinkelier verplicht is om een privacy verklaring (ook wel privacy statement of privacy policy genoemd) op hun webshop te zetten. Een webshop verzamelt namelijk persoonsgegevens en dan is men verplicht om de klant, door middel van een privacy verklaring, hierover te informeren. En verzamelt de website cookies dan is het hebben van een cookiesbeleid ook noodzakelijk. Zorg ervoor dat alle vereiste juridische documenten erop staan en juist zijn.

Download ook onze checklist speciaal voor webshops. Of laat uw webwinkel onder de loep nemen door een in webwinkelrecht gespecialiseerde jurist. Met onze juridische webwinkel scan worden zowel de algemene voorwaarden als de webwinkel (inclusief het bestelproces) grondig onder de loep genomen.

Laat een bericht achter!

Comment Section

0 reacties op “Regels webshop: de 4 meest gemaakte fouten door webwinkeliers

Plaats een reactie


*