Blog

De nieuwe KOR: kleine ondernemingsregeling

Vanaf 1 januari 2020 gaat er iets veranderen voor ondernemers. De kleineondernemersregeling (KOR) verandert dan. De belangrijkste wijzigingen, de gevolgen van deze wijziging, en wat ondernemers kunnen verwachten worden in deze blog besproken.   Huidige KOR Wanneer u een 1 jaar minder dan €1883,- aan btw moet afdragen dan kunt u deze terugvragen of u […]

De juridische nadelen van zakelijke aankopen

Ook ondernemers doen aankopen en sluiten abonnementen af. Het is een misverstand om te denken dat het in de meeste gevallen gunstiger is om dit te doen als ondernemer –dus op naam van het bedrijf -. Zeker op juridisch gebied kan dat nadeliger zijn. Waarom dit nadeliger is en welke juridische nadelen er kleven aan […]

Var verdwijnt, en nu?

Vandaag is het zo ver: na 11 jaar ‘trouwe’ dienst verdwijnt de var definitief. De var verklaring moet plaats maken voor de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Dba), oftewel de modelovereenkomsten. Over deze nieuwe var verklaring bestaat nog veel onduidelijkheden: kan een ondernemer zelf een modelovereenkomst opstellen als er op de website van Belastingdienst geen ‘passende’ modelovereenkomst staat? Waar zijn […]

Nieuw kabinet en de gevolgen voor ondernemers

  Na een lange formatie periode van maar liefst 225 dagen is gisteren (eindelijk) het kabinet – Rutte III officieel beëdigd op Paleis Noordeinde. Het nieuwe kabinet kan aan de slag gaan met het Regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’ Het regeerakkoord heeft een aantal gevolgen voor ,ons, ondernemers! Nieuw kabinet, wat zijn de gevolgen voor ondernemers? In het regeerakkoord […]

Privacy anno 2018, wat gaat er veranderen?

  De huidige privacywet gaat op de schop! Vanaf 25 mei 2018 komt er een privacywetgeving die geldig is in de gehele Europese Unie. Als lidstaat geldt de nieuwe Algemene verordening gegevensbeschemring (AVG) vanaf dan ook voor Nederland. Vanaf die datum is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp),na 12 jaar, niet meer geldig. Algemene verordening gegevensbescherming, de nieuwe privacywet Voor bedrijven […]

4 tips bij het opstellen van algemene voorwaarden

Het opstellen van algemene voorwaarden kunt u laten doen door een professional, zoals een jurist of advocaat, maar u kunt uiteraard ook zelf aan de slag gaan. Het zelf opstellen lijkt op het eerste gezicht zo gepiept te zijn, maar wanneer men een ‘beginner’ is kan het u heel wat tijd (en frustratie) kosten. Met onderstaande tips […]

5 manieren om uw aansprakelijkheid te beperken

Als ondernemer zit u nu niet te wachten op schadeclaims door gebrekkige producten of diensten. Ondernemers willen hun aansprakelijkheid dan ook zoveel mogelijk beperken. De aansprakelijkheid volledig uitsluiten is niet mogelijk. Met onderstaande checklist kunnen ondernemers hun aansprakelijkheid enorm beperken. Er zijn 5 manieren waarmee ondernemers hun aansprakelijkheid (enigszins) kunnen beperken: 1. Aansprakelijkheid beperken in algemene voorwaarden Als ondernemer […]

Aanmelden nieuwsbrieven: wat zijn de regels?

  Een nieuwsbrief of e-mail met een bepaalde soort inhoud mag alleen gestuurd worden als de ontvanger  hier  (vooraf) toestemming voor heeft gegeven. Voor het aanmelden nieuwsbrief gelden een aantal wettelijke regeltjes. Dit artikel geeft inzicht in de diverse regeltjes. Met andere woorden welke regels gelden er als iemand zich wilt aanmelden (abonneren) op een nieuwsbrief.   […]

Algemene voorwaarden deponeren: de ins & outs

Ondernemers die algemene voorwaarden hanteren kunnen deze deponeren. De voorwaarden deponeren kan bij de Kamer van Koophandel of bij de Rechtbank (ik kom hier later nog op terug!). Het zij voorop gesteld dat ondernemers niet verplichtzijn om hun algemene voorwaarden te deponeren. Dit is dus een keuze die de ondernemer moet maken. Het deponeren van algemene voorwaarden heeft 2 functies: Als […]

7 Praktische tips bij het ter hand stellen van algemene voorwaarden

  Algemene voorwaarden zijn alleen van toepassing wanneer de ondernemer zijn algemene voorwaarden tijdig overhandigd heeft aan zijn klant. Dit heet het ter hand stellen van algemene voorwaarden. Het niet (op tijd) ter hand stellen van algemene voorwaarden heeft als gevolg dat de algemene voorwaarden niet geldig zijn. De ondernemer kan dan geen beroep doen op de inhoud van zijn […]

Schuiven naar boven